تری اتانول آمین

تری اتانول آمین

تری اتانول آمین (triethanolamine) با نام اختصاری (TEA) و فرمول شیمیایی C6H15NO3 مایعی روغنی و یک ترکیب آلی چسبناک و بدون رنگ و با بویی مانند آمونیاک است که هم آمین سوم بوده و هم تریول. تریول یک مولکول با سه گروه الکل است. ممکن است گریدهای صنعتی به دلیل ناخالصی ، زرد به نظر برسد.

این ماده به راحتی آب جذب می کند و با قرار گرفتن در معرض هوا و نور به رنگ قهوه ای تبدیل می شود. و در دمای پایین، کریستال مکعب بدون رنگ یا زرد کم رنگ می شود.

تری اتانول آمین در بنزن، اتر و n-هپتان محلول است و در در تتراکلرید کربن نیز کمی محلول است.  با آب، متانول و استون قابل اختلاط است. این ترکیب نوعی محلول قلیایی قوی است که با پروتون ترکیب می شود.

کاربرد:

ساخت سورفاکتانت ها، مواد شوینده مایع، مواد آرایشی

از اجزای مایع برش دهنده و مایع ضد یخ

صنعت لاستیک سازی

تولید روان کننده های دستکش لاستیکی

امولسیون کننده های روغن، موم و سموم دفع آفات، مرطوب کننده و تثبیت کننده مواد آرایشی، نرم کننده های پارچه و همچنین افزودنی های ضد خوردگی روان کننده ها

جذب دی اکسید کربن و سولفید هیدروژن و سایر گازها

برای حذف گازهای اسیدی در هنگام تمیز کردن گاز کک و سایر گازهای صنعتی از آن استفاده می شود.

در تشکیل نمک برای محلول های تزریقی و در آماده سازی موضعی ضد درد در داروسازی کاربرد دارد.

خطرات:

بخارات این ماده در دمای کمتر از نقطه اشتعال اگر با هوا مخلوط شود قابل اشتعال می باشد و ظروف حاوی این ماده در زمان آتش سوزی منفجر می شوند.

ایمنی:

در صورت تماس با پوست یا چشم موجب درد و قرمزی و تاول در آن قسمت میشود. فورا محل تماس را ۱۵ دقیقه با آب و صابون بشویید. و لباس ها را در بیاورید و قبل از استفاده مجدد، آبکشی شوند.

در صورت استنشاق شخص را به هوای آزاد ببرید و اگر تنفس قطع شد به مصدوم تنفس مصنوعی بدهید و به پزشک مراجع کنید.

در صورت بلع فرد را وادار به استفراغ نکنید، و اگر بیهوش شد چیزی به وی خورانده نشود و در صورت هوشیاری آب یا شیر به او بدهید.

ظروف نگه داری آن باید مقاومت کافی داشته باشد.

جهت مشاوره و خرید تماس حاصل فرمایید

۰۹۱۲۲۴۵۷۹۹۸

پروژه های مرتبط