کمبود آهن و درمان کمبود آهن

کمبود آهن و درمان کمبود آهن

 آهن برای ساخت هموگلوبین است. هموگلوبین بخشی از گلبول های قرمز خون بوده و برای اکسیژن و دی اکسید کربن

 آهن برای ساخت هموگلوبین است. هموگلوبین بخشی از گلبول های قرمز خون بوده و برای اکسیژن و دی اکسید کربن مانند تاکسی عمل می کند. اکسیژن را در ریه ها جمع می کند، آن را از طریق جریان خون هدایت می کند و آن را در بافت هایی از جمله پوست و ماهیچه ها رها می کند. سپس، دی اکسید کربن را جمع می کند و مجدداً آن را به ریه ها منتقل می کند.

کمبود آهن

اگر بدن مقدار آهن مورد نیاز خود را جذب نکند، دچار کمبود آهن می شود. 

کمبود آهن یکی از شایعترین کمبودهای غذایی و عامل اصلی کم خونی در ایالات متحده است. 

علائم شامل:

  • خستگی
  • پوست و ناخن های رنگ پریده
  • ضعف
  • سرگیجه
  • سردرد
  • گلوکزیت (زبان ملتهب)

منابع آهن

بدن دو تا سه برابر بیشتر از منابع گیاهی آهن را از گیاهان جذب می کند. برخی از بهترین منابع حیوانی آهن عبارتند از:

  • گوشت گاو لاغر
  • صدف
  • مرغ
  • بوقلمون

اگرچه آهن کمتری را در گیاهان جذب می کنید ، اما هر گزش شمارش می شود و اضافه کردن منبع ویتامین C به منابع گیاهی آهن باعث افزایش جذب می شود. برخی از بهترین منابع گیاهی آهن عبارتند از:

  • لوبیا و عدس
  • توفو
  • سیب زمینی پخته
  • کاشوبادام هندی
  • سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج
  • غلات صبحانه غنی شده
  • نانهای سبوس دار و غنی شده
  • کمبود آهن و درمان کمبود آهن

جمعیت پرخطر

جمعیت های زیر بیشتر در معرض خطر کمبود آهن هستند.

زنانی که باردار هستند: افزایش حجم خون برای انتقال اکسیژن به کودک و رشد اندام تولید مثل به آهن بیشتری نیاز دارد. قبل از مصرف مکمل آهن با پزشک یا متخصص تغذیه رژیم ثبت شده خود مشورت کنید.

کودکان خردسال: نوزادان برای شش ماه اول زندگی به اندازه کافی آهن ذخیره می کنند. پس از شش ماه، نیاز آهن آنها افزایش می یابد. شیر مادر و فرمول شیرین شده با آهن می توانند مقدار آهن را که توسط مواد جامد تامین نشده اند تأمین کنند. شیر گاو منبع فقیر آهن است. هنگامی که کودکان بیش از حد شیر می نوشند، غذاهای دیگر را جمع می کنند و ممکن است به “کم خونی شیر” مبتلا شوند. آکادمی اطفال آمریکایی هیچ شیر گاو را توصیه نمی کند تا بعد از یک سال، در این مرحله باید به بیش از ۴ فنجان در روز محدود شود.

دختران نوجوان: رژیمهای غذایی اغلب متناقض یا محدود آنها – همراه با رشد سریع – دختران نوجوان را در معرض خطر قرار می دهد.

زنان در سن باروری: خانمهایی که قاعدگی بیش از حد سنگین دارند ممکن است دچار کمبود آهن شوند.

چگونه از کمبود آهن جلوگیری کنیم

برای جلوگیری از هرگونه نقص ، یک رژیم غذایی متعادل و سالم بخورید که شامل منابع خوبی از آهن است. در همان وعده غذایی منابع گیاهی آهن با ویتامین C را ترکیب کنید. به عنوان مثال: سالاد فلفل دلمه ای ، اسفناج با آب لیمو ، یا غلات غلیظ شده و توت ها.

در صورت نیاز به درمان کمبود آهن ، یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی وضعیت آهن را ارزیابی کرده و شکل دقیق درمان را مشخص می کند – که ممکن است شامل تغییر در رژیم غذایی یا مصرف مکمل ها باشد.

 

برگرفته شده از سایت eatright.org

ثبت دیدگاه